SD.

Ca månaden kvar, sen är det dags. Man behöver inte vara überinsatt i politik, eller veta exakt allt om vad alla partierna står för, men har du chansen att rösta, gör det. Men snälla, rösta inte på SD.
 
Jag har möjligheten att lägga en röst mot det parti jag anser vara omoraliskt, rasistiskt och odemokratiskt. Jag har möjligheten att rösta mot SD, gör det ni också. Jag säger inte att folk inte ska få ha sin åsikt. Det jag säger är att när man har en åsikt som kränker andra människors värde, eller endast är ute efter att trycka ner andra, så är det inte längre okej.
 
Det här är från ett tal jag höll i Svenskan, där jag förklarar varför jag anser att man inte ska rösta på SD:

Jag tänker inte rösta på ett parti som går emot nästan 100 % av mina åsikter om hur Sveriges samhälle bör se ut. Jag tänker inte rösta på det parti vars bakgrund ligger hos nazismen, det parti vars medlemmar (eller före detta medlemmar) skriver för avpixlat & fortfarande uttalar sig tydligt rasistiskt på andra socialmedier, går runt med järnrör på stan och vars politik är totalt ologisk för mig. Jag tänker inte rösta på Sverige demokraterna, och det tycker jag inte att ni (om ni nu har en tanke på det) ska göra heller.

Förutom deras tydliga främlingsfientlighet (och kostymsförklädda rasism) så finns det ett flertal anledningar till varför jag väljer att ta avstånd från dem.

Jag tar avstånd för att de har en politik full i dubbelmoral. De påstår t.ex. i sitt partiprogram att de tycker att (jag citerar) ” Varje människa har ett grundläggande och okränkbart värde och varje människa har rätt till frihet, självbestämmande, trygghet, gemenskap”, samtidigt som att de är starka motståndare mot mångkulturalismen. För min del är detta ganska ologiskt. Om en människa har rätt till frihet och självbestämmande bör det även innebära religionsfrihet och religion är en stor del av vissa människors kultur. Det borde även betyda att man ska ha rätten att få vara sig själv, man bör få ha den sexuella läggning man har utan att bli ifrågasatt, vilket sverigedemokrater gör. De säger även att (jag citerar igen) ” Sverigedemokraterna vill arbeta för att Sverige skall handla, samarbeta och upprätthålla goda relationer med alla demokratiska och fredliga nationer och stater i världen.” Om de nu vill det, vad är deras syfte med att vara negativt inställda till EU och FN?

Jag tar avstånd för att Sverigedemokraterna för propaganda genom att bland annat påstå att de är något annat än vad de är, vilket är rasister. De påstår att de är solidariska och värnar om sina medmänniskor samtidigt som att allt de vill är att ha ut invandrarna. En av deras största fråga nu är att de vill stoppa vad de kallar ”det organiserade tiggeriet” vilket faller in under deras egentligen enda politiska fråga; invandringspolitiken, även om de påstår att de är flerfrågeparti.

Så med dessa argument vill jag uppmana er att inte rösta på SD. Har ni redan bestämt er för att rösta på dem, tänk till två gånger innan ni lägger deras röstsedel i kuvertet är det detta parti ni vill ska styra Sverige? 

 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0