9/11

3 dagar kvar tills det är dags att minnas den hemska dagen för 13 år sedan. 9/11, eller 11 september 2001, var dagen som innebar stor sorg för USAs invånare. Och visst, det var en tragik händelse och precis som vid alla andra stora katastrofer så känner jag medlidande för de drabbade och deras familjer. Folk förlorade familjemedlemmar och vänner. Men nu vill jag skriva en åsikt om detta som folk kanske tar illa upp av.
 
Jag tycker att sättet alla, både amerikanare och utomstående människor, blåser upp det hela varje år är alldeles för överdrivet. Missförstå mig inte, det är rätt att man uppmärksammar terroristdåd och håller minnesstunder för folk som dött, men jag skulle kunna räkna upp hundra andra tillfällen då människor varit idioter och bidragit till ett stort antal andra människors lidande. Vart är alla rörande texter, FB-statusar, tweets och minnesartiklar om dom?
 
Helt ärligt känns det som att USA klamrar sig fast vid den enda händelsen som fått resten av världen att känna empati för the Big Brother of the world under modern tid. Dessutom är det även (min egen slutsats av att ha läst ett antal olika inlägg på olika plattformar om denna händelse) ett sätt för USA att fortsätta ha en anledning till att fortsätta sitt krig mot terrorismen, som mer och mer bara verkar vara en anledning för USA att kriga över huvudtaget.
 
Kan vi dessutom disskutera det faktum att alla helt plötsligt bara fokuserar på denna dag, då terrorister orsakade ca 3000 människors död, medan amerikanska soldater (och militärer från andra länder dessutom) är orsaken till alldeles för många civila i krig runt om i världen. Hur är det med uppmärksammandet av det som pågår i Israel-Palestina-konflikten? Hur är det med uppmärksammandet av det som pågår i Gaza? Hur är det med uppmärksammandet av krigen i Irak? Tusentals oskyldiga männsiskor dör hela tiden, varav vissa tyvärr gör det pga militära styrkor. 
 
Så, ja, jag tycker det är helt rätt att dom minns den hemska dagen, men borde inte det vara just amerikanerna som uppmärksammar den mest? För om vi (se mig inte som omänsklig för detta snälla) jämför dödsantalet med andra stora terrordåd och krig så är det inte speciellt stort, enligt min mening inte tillräckligt för att USA helt plötslit ska få HELA VÄRLDENS uppmärksamhet, för det som hände, hände. Hur är det med det som PÅGÅR som alla bara verkar vända ryggen till? Om ni inte bryr er om det som pågår i Mellanöstern, vad är det som får er att vara så himla sörjande för något som 1. hände på andra sidan Atlanten 2. Inträffade när ni inte ens var födda 3. inte berörde er alls förns alla sociala medier existerade.
 
Så förlåt om jag nu för vissa verkar vara en hemsk människa eller verkar vara helt dum i huvudet, men det här är min åsikt och jag skriver det med det faktum att jag dessutom är halvamerikan.
 
Och ja, jag kommer fortfarande såklart ägna en tanke åt de drabbade när den 11 septemder kommer, behövs det något mer egentligen?
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0